Tuesday, April 17, 2012

Kanak kanak terdedah pada kotoran lebih tinggi antibodi untuk jangka masa panjang




Ia sesuatu yang lumrah bahawa semua kanak-kanak seolah-olah tahu naluri dan kebanyakan ibu bapa perlu diingatkan. Kotoran sedikit adalah sesuatu yang baik. Dan satu kajian baru akhirnya didapati bahawa pendedahan kepada kotoran hanya mungkin menjadikan anak-anak kita sihat dalam jangka panjang.

Pakar-pakar kesihatan telah mengetahui selama bertahun-tahun bahawa anak-anak yang membesar di ladang kurang mempunyai masalah sistemimun seperti asma, alergi dan penyakit radang usus daripada kanak-kanakyang membesar di bandar-bandar. Ia dipanggil "hipotesis kebersihan," tetapi walaupun ia diterima secara umum, pakar-pakar kesihatan tidak pernah memahami kenapa ia berfungsi sehingga kini.

Satu kajian baru dari pasukan antarabangsa penyelidik yang diketuai oleh saintis di Brigham dan Hospital Wanita akhirnya telah menjumpai penjelasan biologi untuk hipotesis kebersihan. Kajian, baru-baru ini yang disiarkan dalam jurnal sains, mendapati bahawa pendedahan awal dalam kehidupan mikrob yang membantu untuk melatih sel-sel imun tertentu untuk menentang penyakit di kemudian hari. Pendedahan kepada mereka mikrob yang sama seperti orang dewasa tidak mempunyai kesan yang sama.

Sel-sel imun yang terlibat secara amnya dalam paru-paru dan usus.Tiada pendedahan mikrob bermakna bahawa sel-sel imun yang tidak betul"terlatih," yang membawa kepada gangguan pernafasan dan penghadaman di kemudian hari. Jadi ada anda mempunyai pilihan. Kotoran agak awal dalam kehidupan kanak-kanak dapat membantu melindungi dia dari segala macam penyakit. Seterusnya pastikan botol sanitizer di tangan dan membiarkan anak-anak anda bermain dalam kotoran.

Penulis iaitu Jenn Savedge telah menulis tiga buah buku mengenai gaya hidup mesra alam.

Sumber: Mother Nature Network, http://www.mnn.com.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...