Wednesday, December 11, 2013

Realiti Keadaan Banjir Di Malaysia



Realiti Banjir baru2 ni dari kacamata Abe Awang Malaya.

Ini banjir punya cerita. Tapi ini bukan cerita banjir versi suratkhabar atau berita TV. Ini cerita dari orang yang benar-benar menjadi mangsa banjir di Kuantan baru-baru ni. Dan kisah sebenar beg
ini memang tidak layak untuk disiarkan dalam TV atau suratkhabar di Malaysia. Kalau ada jurugambar media atau wartawan yang berani melapurkan berita banjir sejujur ini, nescaya hayat kerjayanya sebagai pemberita tidak panjang.

Banjir bukanlah suatu bencana alam, tetapi adalah suatu acara bersukaria. Pesta mengarung air! Begitu anggapan aku dulu. Lepas tu, timbul anggapan baru, iaitu, banjir ialah jalanraya kena tutup sebab ada air atas jalan, dan ada yang kena pindah rumah. Kemudian, datang lagi anggapan baru sejak banjir besar di Sungai Isap tahun 2001 dulu, iaitu banjir ialah kena pindah dan kena selamatkan kereta dan barang-barang rumah.

Monday, November 25, 2013

Skala Tahi Bristol - Bristol Stool Chart

Perbualan berkenaan tahi ini mungkin dianggap perkara yang tak senonoh, busuk, dan menjijikkan. Tetapi dalam waktu yang sama, kita semua menjalani rutin membuang air besar hampir setiap hari. Malah ada yang buang air besar hampir 2-3kali sehari. Itulah hakikatnya, semua orang malu membicarakan soal tahi. Tapi tahukah anda, tahi itu mencerminkan sebagus mana diet yang anda semua praktikkan?
Berdasarkan “Bristol Stool Chart”, “Meyers Scale” atau dalam bahasa melayunya “Skala Tahi Bristol”. Tahi boleh dikelaskan kepada 7 jenis. Skala ini telah dinamakan “Skala Tahi Bristol” kerana skala ini telah diperkenalkan oleh Lewis S.J. dan Heaton K.W di University of Bristol, UK.
Berikut adalah kelas-kelas tahi yang dimaksudkan:




  • Jenis 1: Berbentuk biji-biji, agak keras seperti ketulan batu.
    • Jenis 2: Berbentuk seperti sosej, tetapi berketak-ketak.
    • Jenis 3: Juga berbentuk seperti sosej, tetapi macam merekah sedikit.
    • Jenis 4: Berbentuk seperti ular, agak licin, halus dan lembut. Just Nice.
    • Jenis 5: Bergumpal-gumpal, lembut dengan potongan hujungnya jelas.
    • Jenis 6: Yang ni dia macam cirit sikit, likat, gabungan cecair dan pepejal.
    • Jenis 7: Sangat cair, tiada pepejal. 



    Tahi  jenis 1 dan 2
    Sekiranya anda mempunyai tahi seperti ini, itu maksudnya anda sedang mengalami sembelit. Kalau dapat tahi sebegini, memang susah sedikit nak ‘meneran’ sebab tahi itu dah menjedi keras. Selalunya situasi ni terjadi kalau seseorang tu malas untuk berak setiap hari. Semakin lama tahi berada dalam usus besar, semakin banyak air daripadanya yang akan diserap, maka semakin keraslah ia. Jadi, lepas ni jangan malas untuk buang air besar lagi ye.

    Tahi jenis 3 dan 4
    Seperti juga berat badan, tahi juga ada kategori yang ideal  iaitu normal, dan kategori ideal untuk tahi ini jatuh pada jenis yang ke-3 dan ke-4. Selalunya tahi sebegini dihasilkan kalau seseorang itu rajin ke tandas setiap hari.

    Tahi jenis 5,6 dan 7
    Bagaimana pula dengan jenis 5 hingga 7? Kalau pernah mengalami yang ke-5, itu mungkin disebabkan angin atau gas yang terlalu banyak dalam usus, atau anda telah mengambil sesuatu yang boleh menyebabkan anda cirit birit seperti susu berlaktosa. Namun untuk kategori 6 hingga 7, anda kena berhati-hati sedikit kerana itu mungkin membawa maksud ‘diarrhea‘ iaitu masuk ke tandas dan cirit lebih daripada 3 kali sehari. Ingat, diarrhea yang berterusan boleh membawa maut!
    Diet juga sangat mempengaruhi rupa tahi yang dihasilkan. Jangan sesekali mengabaikan sayur dan buah-buahan. Itu merupakan sumber serat nombor satu yang harus diambil secara berterusan selagi kita masih bernafas. Dan jangan malas untuk buang air besar!

    New Malaysia Green Building in Coming


    The Malaysia government are working for new Malaysia Green Building Ratings System. The system will utilize the carbon emission as universal unit for the Green Criteria, however not all criteria can be convert to CO2 emission.

    The situation in Malaysia is currently like the Halal Certification, the are more and more Green Rating System developed locally, not only GBI. Even Penang Authorities also come with their own Green Rating System. This might be because there are so many complaint on GBI. The authorities not really happy, then JKR have developed their own pHJKR, the developer also not really happy, REHDA developed GreenRE (RE stand for real estate, Penang Authority develop Penang Green Office, CIDB developed GreenPASS. Now is time to have the national rating system.




    Peluang Belajar Di Dalam Bidang Kemahiran Secara Percuma - Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)


    Peluang belajar di dalam beberapa bidang kemahiran ini adalah hasil kerjasama antara pihak industri dan Jabatan Pembangunan Kemahiran Malaysia. Ini adalah bertujuan untuk menghasilkan lebih ramai pekerja yang terlatih dan berkemahiran tinggi. Kos latihan akan dibiayai oleh syarikat yang terbabit.Pelatih akan diberikan elaun sepanjang latihan.

    Antara bidang kemahiran yang ditawarkan adalah :-

     • SKM 1 – Juru Kecantikan
     • SKM 2 – Juru Estetik
     • SKM 3 – Juru Kecantikan Estetik 
     • SKM 3 -  Spa Therapy  
     • SKM 3 – Foot, Hand and Ear Reflexology. 




    Pada sesiapa yang berminat sila hubungi  03-4146 4378 / 012 3084 479




    Perkuburan Islam di Cheras - Kedudukan Kubur Yang Senget Menjadi Tanda Tanya




    Kedudukan beberapa kubur di Cheras menjadi tanda tanya. Pelbagai persoalan yang muncul.
    Adakah kerana kekurangan tanah yang kosong atau ada sebab yang lain.

    Bertanya pada salah seorang pelawat kubur tersebut, namun beliau pun tidak mengetahui sebabnya.

    Ada sesiapa yang mengetahui sebabnya?

    Rokok Adalah Haram



    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawamerokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
    Keterangan/Hujah: 
     

    Wednesday, November 20, 2013

    Is Malaysia really represented the world's highest deforestation rate ? Amazing Info

    Malaysia has the world's highest deforestation rate, reveals Google forest map
    Rhett A. Butler, mongabay.com
    November 15, 2013


    Malaysia had the world's highest rate of forest loss between 2000 and 2012, according to a new global forest map developed in partnership with Google.

    Malaysia's total forest loss during the period amounted to 14.4 percent of its year 2000 forest cover. The loss translates to 47,278 square kilometers (18,244 square miles), an area larger than Denmark.

    Malaysia's forest loss was partly offset by a 25,978 sq km gain in vegetation cover resulting from natural recovery, reforestation, and establishment of industrial timber and oil palm plantations. During the period, Malaysia's oil palm estate grew by roughly 50 percent or 17,000 sq km.

    But tree plantations don't stack up well to natural forests into terms of biodiversity, carbon storage, or maintenance of ecosystem services, indicating that Malaysia suffered very extensive decline of its natural capital base. Most of Malaysia's forest loss occurred in its densest forests, those with tree cover exceeding 50 percent, which generally store the most carbon and are richest with wildlife, including endangered orangutans, pygmy elephants, Sumatran rhinos, and clouded leopards.




    After decades of unsustainable logging, which depleted timber stocks and undermined the viability of traditional forestry management, Malaysia's forests are increasingly being converted for industrial oil palm plantations. The palm oil industry is a powerful political force in the country.




    Summary of land use change in Malaysia (bottom). Left column: land use prior to the establishment of new oil palm plantations (in the lower left corner is the total annual increase in oil palm plantations). Middle column: the fate of land following forest conversion (in the lower left corner is the annual rate of deforestation). Right column: net land use change over each five year period. From Historical CO2 emissions from land use and land cover change from the oil palm Industry in Indonesia, Malaysia and Papua New Guinea


    Dan Zarin, program director of the Climate and Land Use Alliance, an association of philanthropic foundations, says trading natural forests for planted forests represents a net loss for the planet.

    “You can't ‘net out’ deforestation by planting trees," said Zarin, "because newly planted forests are far less valuable for carbon, biodiversity and forest-dependent people than standing native forests.”

    Malaysia's rate of forest loss during the period was nearly 50 percent higher than the next runner up, Paraguay (9.6 percent). Its area of forest loss ranked ninth after Russia, Brazil, the United States, Canada, Indonesia, China, the Democratic Republic of Congo, and Australia. Malaysia's net forest loss — 21,480 sq km — ranked 12th globally.

    The data was released in a breakthrough map developed by a team of researchers from the University of Maryland, Google Inc, NASA, USGS, South Dakota State University, the Woods Hole Research Center, and the Gordon and Betty Moore Foundation Foundation. The map, which is detailed in today's issue of the journal Science, is based on 650,000 images captured by NASA Landsat cameras at 30 meter resolution.

    According to the project's led developer, Matthew Hansen of the University of Maryland, the map represents a significant advancement toward understanding ecological changes that accompany changes in forest cover.

    “This is the first map of forest change that is globally consistent and locally relevant,” said Hansen. “Losses or gains in forest cover shape many important aspects of an ecosystem including, climate regulation, carbon storage, biodiversity and water supplies, but until now there has not been a way to get detailed, accurate, satellite-based and readily available data on forest cover change from local to global scales.”



    Forest loss in Peninsular Malaysia. Some of Malaysia's forest loss included replanting of existing plantations — the current version of the map does not distinguish between natural forest cover and plantations.


    Hansen adds the tool could be used to develop and implement policies to reduce deforestation.

    “Brazil used Landsat data to document its deforestation trends, then used this information in its policy formulation and implementation,” said Hansen. “Now, with our global mapping of forest changes every nation has access to this kind of information, for their own country and the rest of the world.”

    Whether Malaysia decides to use the information for that purpose remains to be seen.



    AUTHOR: Rhett Butler founded Mongabay in 1999. He currently serves as president, head writer, and chief editor.

    Wednesday, October 9, 2013

    Rakyat Malaysia dan Bebanan Kerja

    This is really true especially for private sector




    More than 60% of Malaysians face work overload, have no time for family, survey reveals                                                                       
             More than 60% of Malaysian workers felt that they were not spending enough time with their families due to long working hours, a survey by online recruitment firm Jobstreet.com revealed.



            Nearly three-quarters of those surveyed said that they worked extra hours daily – two to five hours beyond their scheduled time to leave the office. Overtime was inevitable, due to unreasonable deadlines and work overload, resulting in nearly 75% choosing to stay late at the office.


            Most of the respondents, however, complained that they were not paid for the extra hours. More than 60% felt that their employers were not interested in ensuring a work-life balance.


            One respondent said, "Even if my company has work-life balance initiatives such as a gym, a chill-out area and other organised social activities, it's there in place just for show. "We don’t have sufficient manpower to sustain the workload.”


            And bosses, apparently, do not leave their employees alone when they are on leave, with the majority saying that they would still get emergency texts from their superiors. Only a quarter of the respondents said that their holidays were uninterrupted.


            As such, unsurprisingly, nearly 80% leave their handphones switched on so that their bosses can contact them. So what do Malaysian employees want?


            Apparently, most want their companies to introduce flexi-working hours instead of a fixed time slot. Respondents also suggested that employers should have a policy that encouraged the workforce to work less than 40 hours a week, rather than the fixed 9am to 6pm schedule.


            Jobstreet.com country manager Chook Yuh Yng said companies should improve their work-life balance strategy. "This is one of the easiest and most cost-effective ways to keep employees engaged, recharged, and motivated.





            "Without it, the red zone of stress, burnout, and absenteeism can drain the productivity and performance of a company," she said. The survey conducted last month polled 954 employees across various industries in Malaysia. – October 8, 2013.

    Thursday, October 3, 2013

    FENOMENA PELIK DI TERENGGANU , MALAYSIA


    SEKIRANYA Sir Isaac Newton masih hidup saya pasti dia berminat sangat untuk ke Terengganu sekarang. Bukan untuk melihat penyu bertelur di Rantau Abang, tidak juga untuk mencandat sotong di Pulau Kapas. Malah, dia juga tidak berminat makan keropok lekor di Losong, atau menjamah ikan celup tepung di Batu Rakit.

    Ahli fizik dan matematik tersohor itu ingin meneruskan kajiannya mengenai ‘Law of Gravity’. Ada tanda-tanda dan bukti yang semakin jelas bahawa teori popularnya mengenai kuasa tarikan bumi atau graviti mungkin menjadi lebih lengkap jika kajian dilakukan di Negeri Penyu dalam waktu terdekat ini.

    Dibandingkan dengan tempat lain seluruh dunia, negeri ini mungkin mempunyai graviti paling kuat, kalah besi berani.

    Tentu saintis keturunan Inggeris (1642 – 1727) itu ingin membuat kajian terperinci, khususnya mengenai kaitan antara bumbung masjid dengan kuasa tarikan bumi. Mungkin teorinya kira-kira tiga abad lalu sudah tidak relevan.

    Meski pun Newton tidak sempat ke Terengganu, adalah sesuatu yang menarik untuk dikaji mengapa terlalu banyak bumbung runtuh di negeri ini. Tentu orang tidak kisah sekiranya yang runtuh itu reban ayam diperbuat dari buluh.

    Orang juga tidak ambil peduli jika bumbung yang menyembah bumi itu diperbuat daripada plastik.





    Apa yang menimbulkan syak dan keprihatinan rakyat ialah banyak keruntuhan – setakat ini lebih daripada 10 sejak 2008 – terjadi ke atas bangunan yang dibuat daripada besi keluli, menelan belanja pembinaan RM berjuta-juta, dan sesetengahnya menggunakan kepakaran perunding dari luar negara. Pelik tetapi benar, tidak ada gempa bumi, tidak ada tsunami, semuanya runtuh dalam hembusan angin sepoi-sepoi bahasa.

    Seperti yang diketahui antara keruntuhan besar yang memalukan ialah Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin apabila sebahagian struktur bumbungnya roboh pada 2 Jun 2009. Baru beberapa bulan siap stadium dengan kos RM292.9 juta itu dilanda musibah.

    Peruntukan RM120 juta lagi diluluskan untuk kerja-kerja membaik pulih, tetapi musibah berulang apabila sebahagian struktur bumbung stadium berkenaan sekali lagi roboh pada 20 Februari lalu, kira-kira pukul 11.30 pagi, menyebabkan tiga pekerja parah manakala dua lagi cedera ringan. Kuat betul graviti di situ!

    Antara keruntuhan lain yang membuktikan graviti di negeri ini paling kuat termasuklah siling bumbung Lapangan Terbang Sultan Mahmud (29 Jun, 2008), balkoni Pusat Latihan Antarabangsa Kemaman (15 Mac, 2009), bumbung Terminal Bas Kuala Berang (21 Disember, 2009), bangunan Institut Oseanografi UMT (29 Mac 2010).

    Bumbung masjid pun sudah kerap runtuh, sudah perkara biasa di negeri pantai timur yang kaya minyak ini. Paling akhir, hujung minggu lalu masjid Kampung Tebauk, Bukit Tunggal di Kuala Terengganu menerima nasib sama.

    Entah tertegur jembalang mana, atau hantu laut mana yang menolak, tiba-tiba sahaja kira-kira 40 peratus bumbung masjid tersebut runtuh. Bilal yang tiba jam 4 pagi untuk persiapan solat Subuh terkejut melihat runtuhan di hadapan mata.

    Masjid yang boleh menampung 1,000 jemaah ini dibina dengan kos RM6 juta, baru siap dan digunakan kira-kira dua tahun.

    Baru 20 Mei lalu, kita dikejutkan dengan keruntuhan bumbung hadapan Masjid Kampung Binjai Kertas, Hulu Terengganu, nyaris meragut nyawa 12 jemaah yang baru menunaikan solat Isyak. Sebelum itu, 3 Oktober 2009, bumbung Masjid Kampung Batu Putih, Kerteh, Kemaman juga gugur ditarik bumi, menyebabkan tiga orang cedera.

    Pendek kata kalau satu hari nanti diwujudkan ‘Anugerah Runtuhan Negara’, Terengganu Darul Iman boleh dicadangkan sebagai negeri pertama menerima anugerah tersebut. Pada hemat saya, ada dua kemungkinan mengapa kerap sangat bumbung dan bangunan di negeri ini runtuh:

    Pertama, graviti di sini terlalu kuat. Kalau Newton masih hidup bolehlah dia baring di bawah pokok kelapa di Kuala Kemaman untuk membuat kajian. Dinasihatkan dia memakai topi keledar, sebab buah kelapa lebih berat dari epal yang memberinya ilham ketika melakukan kajian awal lebih tiga ratus tahun dulu.

    Kedua, rasuah. Dalam hal ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) patut sangat menyiasat.

    -Sinar Harian- 


    Berikut dilampirkan senarai binaan atau bangunan yang runtuh sejak tahun 2008:

    1. Dewan Saidina Abu Bakar SMK Wakaf Tapai, Marang
    Tarikh: 12 April 2008
    Harga: RM2 juta

    2. Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak
    Tarikh: 2 Jun 2008
    Harga: RM292 juta
    Punca: “Semua buat silap” – Ahmad Said

    3. Kolam Renang Batu Burok bocor
    Tarikh: 5 Jun 2008
    Harga:  RM18 juta

    4. Siling bumbung Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) tanggal
    Tarikh: 29 Jun 2008
    Harga: (terminal ) RM123 juta

    5.  Pusat Latihan Antarabangsa (ITC), Kemaman
    Maklumat – runtuh sebahagian balkoni di tingkat lapan.
    Tarikh: 15 Mac 2009

    6. Menara komunikasi jalur lebar di Kampung Chegar Batang, Besut.
    Maklumat – tumbang.
    Tarikh:  6 Ogos 2009
    Harga: RM15 juta

    7.  Bumbung Masjid Kampung Batu Putih, Kerteh, Kemaman
    Tarikh: 3 Oktober 2009
    Harga: RM2.1 juta

    8.  Bumbung kaca Terminal Bas Kuala Berang
    Tarikh : 21 Disember 2009
    Harga : sekitar RM700,000  (RM4.2 juta kos keseluruhan projek)
    Punca : Tiada pemantauan semasa

    9. Bangunan Institut Oseanografi dan Institut Akuakultur Tropika Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Kuala Terengganu
    Maklumat – runtuh sebahagian semasa dalam pembinaan.
    Tarikh: 29 Mac 2010


    10. Pondok rehat di kawasan lanskap Pasar Besar Kedai Payang
    Tarikh: 9 Januari 2011
    Rekod bangunan paling cepat runtuh setelah siap dibina.

    10. Astaka dalam pembinaan di Besut
    Tarikh: 21 Jun 2012

    11. Papan tanda atau sign board gergasi Pusat Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu di Bukit Kor, Marang
    Tarikh: 19 Julai 2012

    12.Tangki air Sekolah Menengah Paka
    Tarikh: 24 Julai 2012

    13. Sengkuap bumbung pentas astaka di Taman Bandar Chukai
    Tarikh: 30 Disember 2012

    14. Kerangka Stadium Sultan Mizan runtuh semasa dibaik pulih
    Tarikh: 20 Februari 2013

    14. Masjid Kampung Binjai Kertas, Kuala Berang
    Tarikh: 20 Mei, 2013
    Harga: RM1.4 juta

    Lain-lain senarai binaan yang rosak adalah:

    1. Binjai Souq
    2. Bazaar Warisan
    2. Masjid Kristal (22 November 2008)
    3. Masjid Kampung Lingai (4 November 2009 - harga RM3 juta)
    4. Taman Tamadun Islam – stor dewan runtuh pada Julai 2010
    5. Masjid An Naim, Dungun
    6. Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Alor Limbat, siap dibina pada 2010, harga RM19 juta. Di Parlimen Timbalan Menteri Pelajaran Mohd Puad Zarkashi mengesahkan, sebanyak RM15 juta diperlukan untuk membaik pulihnya.
    7. Masjid al-Redha, Kampung Manir, seluruh binaan mendap, harga RM1.2 juta
    7. Pasar baru Kedai Buluh
    8. Pasar baru Manir
    9.  Dewan serbaguna dan masjid di Ketengah
    10. Taman Panorama Bukit Pak Apil, Kuala Terengganu
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...