Monday, October 1, 2012

Sultan Berjiwa Rakyat, Penuh Rendah Diri , Semoga Semakin Ramai Pemimpim Begini


 
Kunjungan Sultan disambut dengan penuh kerendahan jiwa. 

 
Sultan dan Tengku Mahkota berjemaah dengan Tokguru. 

 
Tuanku tidak pernah lupa untuk memberi hadiah. 

 
Tuanku bergambar kenangan dengan bersama keluarga Tok Guru. 

Saya sungguh teruja dan terharu apabila melihat beberapa keping foto Sultan Muhamad Ke V bersama adinda baginda yang juga Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fa-iz Petra berangkat menziarahi Tokguruku Nik Abdul Aziz dirumahnya kelmarin. Foto itu sudah bertaburan di wall Fb dan ada yang di like sampai 30,000. 

Katanya, baginda berdua mengampuni perkenan untuk menziarahi Tok guru bertanya khabar mengenai kesihatan MB itu kerana semasa Tok Guru berehat beberapa hari di wad, baginda tidak kesempatan berbuat demikian. 

Kunjungan Sulatan disambut dengan penuh kerendahan jiwa. 
Sultan dan Tengku Mahkota berjemaah dengan Tokguru. 
Tersayat sayu kebanggan hati saya apabila mendengar bayangan itu. Betapa baginda seorang sultan tidak kedudukan dan suasana untuk memayungi rakyat apa lagi memanda menterinya. Baginda meletakkan kemuliaanya sebagai sultan jauh ke bawah kemuliaan seorang hamba Allah. Apa dilakukan oleh baginda jarang sekali kedengaran di zaman raja-raja sudah berada di bawah perlembagaan di mana segala hak dan kepentingan baginda dijamin seratus peratus. Hari ini sultan boleh duduk diam dan senyap di istananya tanpa mempedulikan rakyat kerana mereka sudah dilindungi sepenuhnya oleh perlembagaan. 

Kunjungan baginda itu adalah kali kedua dalam tempoh 15 tahun. Semasa baginda bergelar Tengku Mahkota Kelantan baginda telah pernah menziarahi ke Pulau Melaka. Ertinya kunjungan semalam adalah kunjungan pertama kali setelah baginda menaiki takhta kesultanan Kelantan. 

Tuanku tidak pernah lupa untuk memberi hadiah. 
Tidak tokguru atau sesiapa, semua orang merasa senang dengan apa diteladankan oleh baginda itu. Itulah yang rakyat ingin dari seorang pembesar negara. Tidak sombong dan bermegah dengan kedudukan. Tahu menimbang tara di antara kedudukan sesama insan. Tok Guru Nik Aziz tidak akan terkedu kalau pun baginda tidak mengziarahinya. 

Tuanku bergambar kenangan dengan bersama keluarga Tok Guru. 
Baginya cukup merasa bertuah kalau Tuanku hanya mengirim salam atau wakil untuk menjengoknya. Namun apabila baginda datang sendiri, saya dapat bayangan kebanggan Nik Aziz terhadap kunjungan dan keprihatinan Tuanku itu melimpah sehingga memenuhi sungai Melaka yang berada di belakang rumahnya. Bak kata orang tidak cukup nyiru dengan tangan ditadahkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...