Monday, July 12, 2010

Kegemilangan Bola Sepak Malaysia


Bermula 1960-an hingga awal 80-an, skuad kebangsaan disegani, digeruni di pelosok dunia. Sejak bola sepak diperkenalkan oleh British pada awal kurun ke-19, sukan ini sudah meresapi dalam jiwa setiap masyarakat Tanah Melayu dan menjadi begitu popular.

Sedikit demi sedikit sukan ini sudah menular di segenap pelosok dengan kelab-kelab yang ditubuhkan bertunjangkan kepada sukan bola sepak sehinggalah lahirnya liga kebangsaan seawal tahun 1921 membabitkan semua negeri Tanah Melayu beraksi untuk merebut Piala Malaya yang kemudian ditukar kepada Piala Malaysia.


Pada awal 1960-an hinggalah awal 1980-an, bola sepak Malaysia amat disegani. Dalam tempoh tiga dekad itu Malaysia berjaya melayakkan diri ke sukan Olimpik iaitu pada tahun 1972 di Munich dan 1980 di Moscow dengan barisan pemain seperti M. Chandran, Syed Ahmad, Namat Abdullah, Soh Chin Aun, R. Arumugam, James Wong dan Hassan Sani.

Dua kali Malaysia berjaya menampilkan diri dalam Piala Asia secara merit iaitu 1976 dan 1980 serta meraih pingat gangsa di Sukan Asia pada tahun 1976 di Teheran.

Kenapakah pada zaman itu Malaysia mencapai kejayaan yang membanggakan dalam bola sepak dan siapakah yang membentuk pemain-pemain tersebut?

Persoalannya mungkin dapat dijawab dengan struktur sukan ketika itu yang kebanyakannya dengan perhatian kepada kelab-kelab sukan yang mencungkil bakat pemain dengan mengenali mereka di peringkat sekolah yang turut terbabit secara aktif dalam sukan.

Mungkin kajian perlu dilakukan untuk melihat struktur tahun 1960-an hingga 1980-an yang membantu menjulang bola sepak negara disegani di rantau ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...