Monday, December 17, 2012

Kerajaan Negeri Selangor Sediakan Insentif Perkahwinan

MB belia insentif perkahwinan 01

Hanya kepada belia-belia sahaja...

SHAH ALAM, 16 DIS: Kerajaan Negeri Selangor akan menyediakan insentif perkahwinan kepada belia-belia Negeri Selangor yang mendirikan rumahtangga pada tahun hadapan.

Belia Selangor yang memenuhi syarat yang dijangka diumumkan tidak lama lagi bakal menerima RM 200 sumbangan dari Kerajaan Negeri.

Selain itu, mereka yang terlibat dalam program insentif perkahwinan ini juga bakal ditawarkan program perumahan yang dijalankan oleh Kerajaan Negeri.

Pengumuman tersebut dibuat Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika melancarkan Majlis Perkahwinan Belia Mengikut Adat Resam Melayu Negeri Selangor yang diadakan di pentas utama Selangor Agrofest 2012, perkarangan Stadium Shah Alam hari ini.

“Insentif itu kita tak dapat mulakan kali ini sebab ia menggunakan peruntukan dari Belanjawan 2013 baru-baru ini, sebab itu kita mulakan mulai 1 Januari 2013.

“Dalam program itu juga nanti, Kerajaan Negeri akan membiayai dengan konsep perkongsian,” ujar Abdul Khalid.

Program yang dianjurkan Exco Adat Melayu, Belia dan Sukan itu meraikan 61 pasang pengantin dari seluruh Selangor yang mengadakan majlis mereka bertemakan adat resam Melayu Selangor.

Kos bagi pakaian dan majlis bagi setiap pasangan dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri.

Sementara itu, pengumuman Abdul Khalid itu mendapat reaksi positif dari beberapa pasangan pengantin yang ditemui TV Selangor.

“Pengumuman Tan Sri Abdul Khalid tadi betul-betul membuatkan kami terharu dan bangga kerana program ini dapat mengurangkan kos perkahwinan sebab belanja perkahwinan begitu tinggi dengan cara ini dapat meringankan beban.

MB belia insentif perkahwinan 04“Saya sebagai warga Selangor, mengucapkan ribuan terima kasih atas sumbangan dan penghargaan Kerajaan Negeri dengan mengadakan majlis ini,” ujar Hizami Burhanuddin dan pasangannya Ilyna Mohd Ghazali dari Klang.

Abdul Kahar Ahmad Marwai dan Siti Sara Azraie dari Kampung Delik Klang pula berpendapat majlis tesebut wajar diteruskan bagi menggalakkan masyarakat mengamalkan kesederhanaan dalam mengadakan majlis perkahwinan.

“Dapat meringankan beban kewangan sebab lepas ini kalau sebelah pihak perempuan atau pihak lelaki tak nak buat kenduri lagi pun tak apa, sebab dah selesai dah, yang penting akad nikah,” Abdul Kahar berkata.

Antara adat perkahwinan tradisi Melayu yang diketengahkan, termasuklah persembahan pencak silat, kompang dan bunga telur.

Pasangan juga ditrampilkan di dalam busana tradisional rakyat Selangor iaitu pakaian sikap Selangor yang dikenakan pengantin lelaki serta kebaya labuh yang digayakan pengantin perempuan.

MB belia insentif perkahwinan 03

Sumber
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...