Wednesday, April 13, 2011

Kesan Radiasi Loji Nuklear Fukushima seburuk Krisis Loji Nuklear Chernobyl

Sejak sekian lama menyembunyikan keadaan sebenar bencana di Logi Nuklear Fukushima, akhirnya hari ini Pegawai Bertanggungjawab di Jepun mengaku bahawa penyebaran Radiasi dari tapak runtuhan logi nuklear Fukushima adalah berada di luar kawalan mereka. Malah pihak kerajaan Jepun juga telah menaikan tahap krisis kepada aras yang lebih tinggi iaitu yang terburuk pada skala antarabangsa!

Kandungan bahan radioaktif yang mengalir keluar telah tersebar luas, dan tahap krisis telah di tingkat daripada 5 kepada 7, yang mana boleh mengancam kesihatan manusia dan persekitaran.

Paras skala 7 adalah menyamai Skala krisis letupan logi nuklear di Chernobyl pada 1986.


Setiausaha Kabinet Jepun Yuki Edano berkata, sebagaimana di dedahkan, skala aras telah di tingkatkan: "Ini sangat pasti bahawa kes ini merupakan bencana yang sangat besar.

"Kami amat minta maaf kepada orang ramai, orang-orang yang tinggal berdekatan logi nuklear dan masyarakat antarabangsa disebabkan bencana yang sangat besar ini."


Kebakaran pada hari ini di kawasan penyaluran air laut ke kawasan reaktor no.4


Penempatan sementara bagi mangsa tsunami yang kehilangan kediaman.

1 comment:

Urgent Loan said...

My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...