Monday, November 16, 2009

Energy Management Seminar and Training


Pusat Tenaga Malaysia (PTM) telah menganjurkan Seminar dan Latihan Pengurusan Tenaga pada 9 dan 10 Nov 2009. Program ini dianjurkan secara kerjasama dengan Energy Conservation Center Japan.

Modul utama adalah bagaimana menggunakan kaedah Energy Management Handbook di dalam Pengurusan Energy ( Enercy Management ).

Ada beberapa perkara yang menarik yang didapati daripada program tersebut selain daripada mendapat ilmu dan pendedahan baru di dalam bidang Pengurusan Energy. Amat memeranjatkan apabila saya mengetahui bahawa pada setiap tahun akan diadakan Energy Award peringkat ASEAN. Pertandingan ini terbahagi kepada beberapa kategori seperti Bangunan, Industry dll. Amatlah memeranjatkan apabila mengetahui bahawa Malaysia di tangga terbawah. Negara Thailand mengusai setiap kategori, diikuti Myanmar, Indonesia, Brunei dan Laos.

Kami di kalangan peserta seminar memang terkejut macam mana Myanmar yang dikatakan dikuasai junta komunis boleh ada keprihatinan terhadapan Kecekapan Tenaga (EE) dan bagaimana Malaysia boleh menjadi antara yang tercorot. Brunei yang terkenal dengan kekayaan minyak pula lebih menonjol dari Malaysia.

Keprihatinan dan kesedaran terhadap terhadap penggunaan tenaga secara efisyen di Malaysia perlukan penglibatan semua pihak. Pemimpin negara, ketua jabatan, pejabat kena ada kesedaran barulah boleh berjaya, diikuti pula dengan polisi, peraturan dan penguatkuasaan.



1 comment:

Behzad said...

Please write in English for those that are not able to read Malay.
Thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...